Városlista
2024. április 23, kedd - Béla

Hírek

2014. Április 19. 05:00, szombat | Belföld
Forrás: MTI

30-as zónák a gyermekek védelmében

30-as zónák a gyermekek védelmében

A nemzetközi tapasztalatok szerint 8-20%-kal is csökkent a gyermekbalesetek száma, ahol a 30-as sebességcsillapító módszert alkalmazzák. Az intézkedésnek sok más előnye is van, ezért hazánkban is javasolt 30 km/h-ban maximált sebességű zónákat létesíteni azokon a helyeken, mellékutakon, melyek közelében a gyermekek az átlagosnál nagyobb gyakorisággal jelennek meg.

A gyalogosként, vagy kerékpárosként közlekedő gyermekkorúak számára a legnagyobb veszélyforrást a gépjárművek jelentik. A gyermekek elütése esetén a sérülési, ill. halálozási kockázat a járművek haladási sebességének növekedésével jelentősen nő. (Aarts L., és van Schagen 2006. évi tanulmánya alapján már viszonylag csekély mértékű, 10%-os sebességnövelés is 25%-kal növeli a súlyos, és mintegy 45%-kal a halálos sérülések kockázatát, s ez a sebesség további növelésével hatványozottan nő.)

A közlekedésbiztonsági kutatások eredményei és a tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy a sebességcsillapító rendszerek alkalmazása – egyéb előnyök mellett - a gyermekkorúak biztonságát is növeli. A sebesség csillapítására a fizikai eszközök alkalmazása helyett (vagy éppen mellett) egyre több helyen olyan zónákat alakítanak ki, ahol a haladási sebesség legfeljebb 30 km/h lehet.

A 30 km/h sebességű zónák bevált gyakorlattá váltak Európában, melyet számos város nagy sikerrel alkalmaz (fővárosok, mint Amsterdam, Koppenhága, Helsinki, de kisebb városok is). Az ausztriai Graz-ban, vagy Fürstenfeld-ben például csak a főutakon lehet legfeljebb 50 km/h-val haladni, míg arról letérve a sebességet 30 km/h-ban maximálták.

A 30 km/h-s zónákat kiépítő városokban a gyalogos és kerékpáros elütések számának csökkentését regisztrálták az intézkedés bevezetése után, mely mértéke 8%-tól 20%-ig terjed (forrás: „Közlekedő gyermekek”, Európai Bizottság hivatalos kiadványa, Luxemburg, 2002.). Mindezeken túl az intézkedés jelentős környezetvédelmi előnyökkel is jár, mert a zajszint és a káros-anyag kibocsátás csökkenése a minőségi életmódra, az egészséges életre, számos légúti, neurológiai és egyéb betegség elkerülésére ad lehetőséget.

A nemzetközi tapasztalatokra tekintettel hazánkban is javasolt 30 km/h-ban maximált sebességű zónákat létesíteni azokon a helyeken, mellékutakon stb., melyek közelében a gyermekek az átlagosnál nagyobb gyakorisággal jelennek meg (bölcsődék, óvodák, iskolák környékén, játszóterek, sport és kulturális intézmények közelében). A gyermekek biztonsága érdekében a sebességkorlátozás mellett egyéb európai megoldások is ismertek, mint például az ideiglenes jellegű forgalomelterelések, illetve korlátozások.

Belgiumban megteremtették a jogszabályi lehetőségét annak, hogy a közút kezelők hétvégeken, vagy az iskolai szünidő (pl. nyári vakáció) idejére eltereljék, vagy kitiltsák a forgalmat az olyan alsóbb rendű utakról, amely mentén gyermekek gyakran játszanak, illetve kerékpároznak. Az intézkedés bevezetéséről az önkormányzatok dönthetnek, figyelembe véve a biztonságot, a lakossági érdekeket és az arányosságot.‹-tudatta a www.baleset-megelozes.eu

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 23. 12:07, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: újabb légijárat indul nyártól Magyarország és Kína között

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros, Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről

2024. Április 23. 12:03, kedd | Belföld

Varga Mihály: az IMF is megerősítette, a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára

Az Európai Bizottság után a Nemzetközi Valutaalap (IMF) is megerősítette: a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára, jövőre az uniós rangsor élmezőnyében lehet

2024. Április 23. 06:54, kedd | Belföld

Faültetési napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet

Április 22-e, a Föld napja alkalmából Nemzeti Faültetési Napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet országos közössége.