2020. június 2, kedd - Anita, Kármen

2020. Február 28. 09:00, péntek | Életmód

Arany nanorészecskék segítségével észlelik a rákos sejtek jeleit ausztrál kutatók

Arany nanorészecskék segítségével ismeri fel a rákot egy új vérvizsgálat, amely a tumoros sejtek által kibocsátott jelek észlelésére is képes

- számoltak be legfrissebb eredményeikről az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatói, akiknek úttörő technológiája elősegítheti a korábbi betegségfelismerést és a hatékonyabb kezelést.

Az intézmény szakemberei által kifejlesztett nanotechnológia lehetővé teszi az úgynevezett extracelluláris vezikulák (EVk) észlelését és monitorozását a véráramban - írja az EurekAlert tudományos hírportál.

Az Ausztrál Biotechnikai és Nanotechnológiai Intézet (AIBN) munkatársa, Jing Wang szerint a felfedezés a jelenleginél hatékonyabb, személyre szabottabb rákkezelést eredményezhet azáltal, hogy az onkológusok azonnali visszajelzést kapnak a kezelések eredményességéről.

"Az extracelluláris vezikulák a vérben lévő potenciális biomarkerek egy izgalmas következő nemzedéke" - mondta a szakember, hozzátéve, hogy az egészséges és a rákos sejtek által egyaránt folyamatosan kibocsátott nanorészecskék fontos szerepet játszanak a sejtek közötti kommunikációban.

"A rákos sejtek arra használják az extracelluláris vezikulákat, hogy manipulálják a körülöttük lévő sejteket, illetve, hogy elnyomják és befolyásolják az immunrendszert.

A kutatók szerint a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat nehéz megkülönböztetni az egészséges sejtek által kibocsátott EVk-től, amelyekből jóval több van a véráramban.

A szakemberek egy speciális arany nanorészecskét használtak, amely kizárólag a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulák felszínén megtalálható molekulákhoz kapcsolódik.

Az arany nanorészecskék egyedi jelet bocsátanak ki lézerfény hatására, ami lehetővé teszi a páciens egyedi "EV-ujjlenyomatának" detektálását.

Az új technológiát 23 melanomás pácienstől vett vérmintákon tesztelték, amely során sikerült észlelni a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat, továbbá a rákkezelés közben és azt követően végbemenő kritikus változásokat.

Az új technológia tehát lehetővé teszi annak megállapítását, hogy egy kezelés hatékony-e vagy sem, vagy, hogy kialakult-e gyógyszerrezisztencia.

A kutatók a Science Advances című folyóiratban publikálták az eredményeiket.

Címkék: arany, nanorészecske, rák, sejt

2020. Május 30. 16:04, szombat | Életmód

Átlagosan 404 ezer forint megtakarításuk van a fiataloknak

Átlagosan 404 ezer forint megtakarítása van a 19 és 29 év közötti magyar fiataloknak egy 2020 első negyedévi felmérés szerint, ezen belül a 19-25 évesek átlagosan 300 ezer forint spórolt pénzzel rendelkeznek,

2020. Május 29. 09:07, péntek | Életmód

Az alkoholproblémák 29 gén számlájára írhatók

Az alkoholproblémák 29 génváltozat számlájára írhatók egy nagyszabású genomvizsgálat eredményei szerint.

2020. Május 27. 17:06, szerda | Életmód

A járvány áldozatai kétharmadának halálát nem a Covid-19 betegség okozta

Csehországban a koronavírus-járvány áldozatainak statisztikájában nyilvántartott személyek mintegy 60 százalékának halálát alapvetően nem a Covid-19 betegség okozta

2020. Május 27. 13:03, szerda | Életmód

Kétéves kor alatt nem ajánlják a maszkviselést japán orvosok

Az arcmaszk viselése mindennapossá vált a koronavírus-járvány alatt, de kétévesnél fiatalabb gyermeknél nem szabad használni azt - figyelmeztetett a Japán Gyermekorvosok Társasága.