Hírek
2014. Január 02. 07:36, csütörtök |
Helyi
Forrás: MTI
Téves következtetéshez vezet az esztergomi vasútvonal beruházásainak összevetése

Téves következtetéshez vezet a Budapest-Esztergom vasútvonalat érintő két beruházás költségeinek összevetése a jelentősen eltérő műszaki tartalmak miatt - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn az MTI-vel.
A tárca az Együtt-PM vasárnapi közleményére reagált, amely szerint a párt azonnali vizsgálatot követel és írásbeli kérdéssel fordul Németh Lászlóné közlekedésért felelős miniszterhez az Esztergom-Budapest vasútvonal felújítási munkálatainak elhúzódása és a költségek követhetetlenné vált növekedése miatt. A pártszövetség közleménye szerint Magyarország és Európa egyik legdrágábban felújított vasútja lesz a Budapest-Esztergom vonal Pilisvörösvártól az Északi Vasúti-hídig tartó szakasza: a mindössze 13 kilométeres kétvágányú pályát 25,4 milliárd forintért rekonstruálja az Aranyhegy konzorcium. Az Együtt-PM szerint a kis forgalmú és alacsony sebességre kiépített szakaszt kilométerenként kétszer akkora költséggel modernizálhatják, mint amennyibe a Székesfehérvár-Kelenföld kétvágányú, 120 kilométeres óránkénti közlekedési sebességre alkalmas villamosított fővonal került. A felújítás eredetileg 2014 tavaszáig tartott volna, de az Együtt-PM szerint már most látszik, hogy többszöri szerződésmódosítás után legkorábban a jövő év végére lesz kész az építkezés.
Az NFM hétfői közleménye szerint a Budapest-Esztergom vasútvonal az elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakasza. A vasúti pálya felújítása néhány hete fejeződött be Pilisvörösvár és Esztergom között, több mint 30 kilométeren. A fejlesztés jövőre a solymári, pilisvörösvári és piliscsabai állomásépületek teljes körű felújításával folytatódik. Az Északi Vasúti-hídig tartó szakasz kivitelezése várhatóan 2014 végéig tart. A beruházás keretében új, kétvágányú vasúti pálya épül Aquincum felső és Pilisvörösvár között, így akár a 100 kilométeres sebesség is elérhetővé válik.
A tárca közleménye kiemeli: az új második vágány és a nagyobb sebesség miatt elengedhetetlen ívkorrekciók több milliárd forintos nagyságrendű költségekkel járó, időigényes kisajátításokat tettek szükségessé a sűrűn lakott városi és agglomerációs területeken. A példaként hivatkozott székesfehérvári vonalon ezzel szemben Tárnokig az új vágány alépítménye adott volt. Tárnok után pedig kizárólag Dinnyés és Székesfehérvár között kellett egyes szántóterületeket megvásárolni.
Hangsúlyozták, hogy a két beruházás költségeinek összevetése a jelentősen eltérő műszaki tartalmak miatt is téves következtetésekhez vezet. Pilisvörösvár felé további kiadásnövelő elemként jelentkezik számos új műtárgy megépítése, így egyebek között a solymári közúti felüljáró több kilométeres csatlakozó úttal. A jelenleg zajló projekt keretében állítják fel a későbbi villamosításhoz szükséges felsővezetéki oszlopokat is, míg Fehérvár irányába csak részleges bővítésre, Tárnok után csupán felújításra volt szükség.
A teljes átépítésnek köszönhetően a Budapest-Esztergom viszonylaton összesen több mint 20 perces menetidő csökkenés várható. Az utazás 2015 őszére az új FLIRT motorvonatok forgalomba állításával még kényelmesebb lesz a napi 14 ezer ingázó számára - olvasható az NFM közleményében.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 05. 18:44, kedd | Helyi
KAMERALOPÁSBÓL REPETÁZTAK
A Tatabánya Rendőr-főkapitányság lopás és rongálás vétsége miatt nyomoz két férfival szemben.
2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi
95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba
Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba
2025. Július 06. 22:34, vasárnap | Helyi
Negyvenegy iskolát támogat idén a Richter alapítványa
Hatalmas érdeklődés mellett, 41 intézmény közel 107 millió forint összértékű támogatásával zárult a Richter Gedeon Nyrt. Centenáriumi Alapítvány 2025-ös országos támogatási programja.